Plávajúca FV
Dopyt po plávajúcich FV systémoch sa zvyšuje, a to najmä na ostrovoch (a v iných krajinách s obmedzenou plochou dostupnej pôdy na tieto účely), pretože „cena“ vodnej hladiny je vo všeobecnosti nižšia ako cena pôdy. Podobne ako v prípade každej novej technológie, aj tu treba prekonať niekoľko technických výziev. Napríklad kotviace systémy musia byť navrhnuté tak, aby odolali dynamickým silám vĺn a silného vetra. Vzhľadom na novosť technológie majú špecialisti na kotvenie obmedzené skúsenosti s uplatňovaním takýchto systémov na plávajúce FV elektrárne.
FV panely integrované do plášťa budovy
Solárne FV panely integrované do budovy sú známe aj ako solárne šindle. Takéto riešenie má niekoľko výhod. Po prvé, sú multifunkčné, pretože sa dajú prispôsobiť rôznym povrchom (napr. strechám, oknám, stenám) ako integrované riešenie, ktoré poskytuje pasívne aj aktívne funkcie. Kľúčovou pasívnou funkciou je tepelná a akustická izolácia ako pri iných stavebných materiáloch, doplnená o jedinečnú aktívnu funkciu – FV komponent, ktorý vyrába obnoviteľnú elektrinu priamo použiteľnú v budove.
Solárne stromy
Solárne stromy fungujú podobne ako tie skutočné, pretože majú listové solárne panely spojené kovovými vetvami využívajúce slnečné žiarenie na výrobu energie. Solárne stromy možno považovať za doplnok k strešným solárnym systémom. Sú ergonomickejšie ako solárne panely a zaberajú takmer 100-krát menej miesta pri výrobe rovnakého množstva elektrickej energie ako horizontálna solárna elektráreň.
Solárne parkovacie domy
Solárne prístrešky sa inštalujú tak, aby pod nimi mohli byť parkoviská a domáce príjazdové cesty. Sú veľmi populárnou alternatívou alebo doplnkom klasických strešných systémov s tou výhodou, že môžu byť inštalované úplne nezávisle od sklonu a tvaru strechy a orientácie stavby. Okrem toho, že poskytujú zatienenie vozidiel zaparkovaných pod nimi, dokážu efektívne vyrábať elektrinu a ponúkať tak množstvo výhod. Po prvé, ak je vyrobená elektrina spojená s nabíjacím systémom, možno vyrobenú elektrinu použiť na nabíjanie elektrických vozidiel, a teda znížiť náklady na ich jazdu. Po druhé, vyrobenú elektrickú energiu možno uložiť do lokálneho batériové systému, vďaka čomu je dodávka elektriny nezávislá od intenzity slnečného svitu. Po tretie, na rozdiel od FV systémov umiestnených na zemi sa dajú ľahko prispôsobiť a môžu ušetriť miesto, pretože na ich inštaláciu nie sú potrebné nové stavby alebo pozemky.
Solárne fotovolticko-tepelné systémy (FV-T)
Solárne FV-T systémy kombinujú výrobu oboch druhov energie v jednom kolektore – elektrickej aj tepelnej. Pozostávajú zo solárneho FV panela kombinovaného s chladiacim systémom, v ktorom okolo fotovoltických panelov cirkuluje chladiaci element (voda alebo vzduch), aby ochladzoval solárne články. Teplá voda alebo vzduch opúšťajúce panely sa následne môžu použiť napr. na vykurovanie domácností. Tento chladiaci systém pre FV panely má dvojnásobnú výhodu: výrazne zvyšuje účinnosť FV systémov v časti vyrábajúcej elektrickú energiu a umožňuje tiež zachytávanie tepla z FV systému a jeho využitie na ohrev priestoru, vody a procesov v rôznych odvetviach priemyslu a aplikáciách.
Agrofotovoltika
Agrofotovoltika (AFV) aplikuje solárne FV systémy na tej istej pôde, kde sa realizuje aj poľnohospodárska činnosť. Mnoho druhov plodín, ako sú napr. paradajky, rastú lepšie v tieni solárnych panelov, pretože sú chránené pred priamym slnkom a dochádza k menším stratám vody pri vyparovaní, čo tiež znižuje spotrebu vody pri zachovaní rovnakej úrovne výnosov plodín. Kľúčovou výhodou solárnych panelov je zvýšenie ich účinnosti. Kultivácia plodín pod nimi znižuje teplotu panelov, pretože sú ochladzované vodou z plodín prostredníctvom prirodzeného procesu vyparovania.
Zdroj: FUTURE OF SOLAR PHOTOVOLTAIC – Deployment, investment, technology, grid integration and socio-economic aspects. A Global Energy Transformation paper, International Renewable Energy Agency (IRENA) 2019. [online]. Citované 3. 5. 2020. Dostupné na: https://www.irena.org/-/media/Files/IRENA/Agency/Publication/2019/Nov/IRENA_Future_of_Solar_PV_2019.pdf.