Na úvod treba povedať, že príprava ľudskej sily aj v kontexte Industry 4.0 má svoje možnosti aj za jestvujúceho stavu na trhu práce. Na podporu týchto aktivít existujú finančné mechanizmy, avšak dôležitá je vôľa na strane firiem a triezve očakávania. Príkladom sú mnohé skúsenosti vzdelávacej inštitúcie.
Dôležitým predpokladom je uvedomenie si faktu, že slovenský trh práce aktuálne disponuje približne 230 000 evidovanými uchádzačmi o zamestnanie na jednej strane a zhruba 100 000 voľnými pracovnými pozíciami na strane druhej. Tento fakt poukazuje na medzeru vo vedomostiach a zručnostiach na strane uchádzačov o zamestnanie a potrebami trhu práce, teda firiem. Tento stav možno odstrániť len kontinuálnou prácou a nastavením systému celoživotného vzdelávania – od zvýšenia účasti na vzdelávaní, výmeny know-how medzi firmami a poskytovateľmi vzdelávania a podpornými finančnými mechanizmami.
Počas nášho pôsobenia na trhu sa veľmi často stretávame s rovnakým vzorcom na strane firiem. Konjunktúra – vzniknutá potreba pracovnej sily – agentúry nefungujú úplne a tak je na rade aj vzdelávacia ustanovizeň. Firmy a štát vtedy často prichádzajú s nereálnymi očakávaniami na rýchlosť a kvalitu výsledkov. V dobe krízy sa delia o know-how, čo pomáha nastaviť vzdelávací proces čo najlepšie. Proces sa štandardne nastavuje počas niekoľkých kurzov, kde sa podľa výsledkov upravuje, aby viedol k požadovanej kvalite. Spolupráca a dôležitá pozornosť u všetkých aktérov vedie k výsledkom, treba ju však udržať aj po saturácii okamžitej potreby, a teda akéhosi opadnutia záujmu o intenzívnu spoluprácu, nakoľko potreba na strane firmy nevzniká akútne.
Prostredníctvom tohto článku apelujeme na firmy – len kontinuálne poznanie vašich potrieb, požadovaných zručností a vedomostí nám dovolí pripravovať účastníkov vzdelávania pre potreby trhu práce v jednotlivých regiónoch, a preto je potrebné aj v čase nie najakútnejšej potreby myslieť na spoluprácu so vzdelávacou inštitúciou.
Z nami realizovaných vzdelávacích programov sme pripravili tisíce ľudí pre trh práce práve z radov uchádzačov o zamestnanie. Vďaka dlhodobej spolupráci s vybranými spoločnosťami z určitých segmentov priemyslu a služieb sme dokázali vytvoriť úspešný model.
Uchádzač o zamestnanie prechádza akýmsi vstupným AC – skríningom jeho schopností a zručností. Následne je zaradený do všeobecného kurzu, kde získa kombináciou motivačných techník a testovacích metód predstavu, kde sa uplatniť. Počas kurzu sa meria aj jeho schopnosť pracovať pod stresom, záťažou a sú preverené jeho manuálne zručnosti, ako aj schopnosť technického porozumenia úlohám a ich riešeniu. Po absolvovaní tohto kurzu prebehne hodnotiaci pohovor s cieľom aktivizácie uchádzača o zamestnanie v konkrétnom sektore priemyslu alebo služieb. Najschopnejší uchádzači sú pri hodnotiacom pohovore posmelení k štúdiu zložitejšieho kurzu – automatizácie, kde sa oboznámia so základmi týchto procesov v priemysle a vyskúšajú si prácu na praktických pomôckach. Následne mnohí z nich môžu absolvovať niekoľkomesačné kurzy cielené na prácu s CNC, mechaniku či základy mechatroniky na priemyselné použitie.
Týmto modelom vieme vytvárať tzv. malý duál v celoživotnom vzdelávaní a tým kvalifikovaných profesionálov pre trh práce, ktorých čas na zapracovanie je podstatne nižší ako u neskúsených kolegov. Opäť, samozrejme, nemôžeme nahradiť niekoľkomesačnú výrobnú prax, avšak pomôžeme získať predstavu o povolaní, jeho náročnosti a absolvent vie odhadnúť, či na danú prácu má a či ho bude baviť. Odbúrame tým riziko predčasnej fluktuácie.
Uvedené vzdelávanie je hradené väčšinou z prostriedkov ESF a firme tak nevznikajú priame finančné náklady. Finančný mechanizmus využitý na vzdelávanie pre priemysel a služby považujeme za vysoko efektívny, pretože návratnosť takto vynaložených finančných prostriedkov je relatívne vysoká. Pri súčasnom odvodovom nastavení zamestnanca a zamestnávateľa sa náklady na rekvalifikáciu štátu vracajú v rozmedzí od 2,35 do 6,5 mesiaca – v závislosti od typu a rozsahu rekvalifikácie.
Aby bol celý tento proces úspešný, vyžaduje to čas, kontinuálnu spoluprácu a presné nastavenie spolupráce medzi vzdelávacou inštitúciou a konkrétnym zamestnávateľom alebo zamestnávateľmi v regióne.
Andrej Hutta, MBA
hutta@newportgroup.sk