Mestská letecká mobilita

Agentúra pre bezpečnosť letectva (EASA), ktorá v Európskej únii nastavuje pravidlá pre civilné letectvo a bezpilotnú prevádzku, očakáva, že mestská letecká mobilita (Urban Air Mobility – UAM) sa začne uplatňovať v niektorých členských štátoch v horizonte troch až piatich rokov. V prvej etape sa predpokladá testovacia prevádzka lietadiel s kolmým vzletom a pristátím (Vertical Take-Off and Landing – VTOL), ktoré môžu slúžiť na prepravu tovaru alebo cestujúcich a tiež prepravu materiálu (napríklad zdravotníckeho) dronmi po určených vzdušných trasách. Ďalšia fáza už počíta s využitím rôznej úrovne autonómnosti, teda nahradením pilota konkrétneho stroja operátorom obsluhujúcim väčšie množstvo dronov alebo dokonca priamo umelou inteligenciou.

Lietadlá s vertikálnym vzletom a pristávaním

Práve do segmentu lietadiel VTOL išlo za posledných niekoľko rokov veľké množstvo investícií, čo sa prejavilo vo zvýšenom počte spoločností, ktoré vyvíjajú pilotované drony a ich súčasti, a tiež prípravou legislatívneho základu na úrovni štátov a štátnych zoskupení. Technologickými výzvami boli (a sú) najmä výdrž batérie (väčšina lietadiel VTOL je na elektrický pohon – eVTOL), hlučnosť a samozrejme bezpečnosť. Dôkazom toho, že viacerým firmám sa už podarilo dosiahnuť vysokú úroveň efektívnosti a bezpečnej prevádzky, je stúpajúci počet projektov, ktoré získali licenciu od príslušných leteckých úradov.

„Na úspešné prevádzkovanie mestských leteckých služieb je potrebná súhra jasných legislatívnych pravidiel, štandardizovaných informačných systémov manažmentu takejto prevádzky a technológií umožňujúcich bezpečné a nákladovo efektívne lety. Všetky tieto procesy musia byť zároveň integrované do existujúcej prevádzky civilného letectva tak, aby sa zachovali vysoké bezpečnostné štandardy,“ povedal Ondřej Vaněk, CEO českej spoločnosti City-Air-Mobility, s. r. o.

Doručovanie tovaru dronmi

Napriek tomu, že viaceré významné spoločnosti obmedzili vývoj programov dronových doručovacích služieb, tento segment sa stále pohybuje po stúpajúcej krivke. Takzvané last-mile-delivery, keď drony doručujú tovar zákazníkom priamo až pred dvere, už funguje vo viacerých mestách v Austrálii a Spojených štátoch. Drony tiež dokazujú svoju užitočnosť pri preprave zdravotníckeho materiálu do ťažko dostupných miest, čo sa už viac rokov deje v niektorých afrických štátoch. Napriek nesporným výhodám drone-delivery sa stále skúma efektívnosť a bezpečnosť týchto služieb v husto zaľudnenom mestskom prostredí. Je však len otázkou času, kedy sa prvé spoločnosti poskytujúce doručovanie dronmi objavia aj v niektorom z členských štátov EÚ.

Václav Michalčík
Asociácia Mám dron
vaclav.michalcik@mamdron.sk