Hodnotovú ponuku možno definovať ako súbor výhod, ktoré podnik sľubuje zákazníkom a z ktorých možno odvodiť spokojnosť (zákazníka). Pozostáva zo stručného opisu vlastností produktu/služby s ohľadom na potreby a očakávania potenciálneho kupujúceho. Má tendenciu zameriavať sa na prvky jedinečnosti produktu/služby v porovnaní s konkurenciou, aby bol atraktívny v očiach spotrebiteľa.
Dobre zostavená hodnotová ponuka musí v skutočnosti poskytovať presvedčivé argumenty, prečo by si mal spotrebiteľ kúpiť práve tento produkt. Ide o vyzdvihnutie jedinečných silných stránok oproti konkurentom, ktoré môžu poskytnúť skutočnú konkurenčnú výhodu vedúcu napríklad k vyššej kvalite produktov, rýchlejšej reakcii trhu, nižším nákladom alebo vyššej inovácii.
V prípade biointeligentnej výroby sa štandardná hodnotová ponuka neočakáva, pretože ponuka nesúvisí len s produktom/službou. S biointeligentnými produktmi bude interakcia s ľuďmi iná a prenikavejšia ako napríklad v prípade lieku, ktorý plní špecifickú funkciu.
To, čo sa predpokladalo v predchádzajúcich odsekoch, je úplnejšie rozhranie, kde biologické a umelé interagujú tým, že môžu mať biologické zložky v produkte. Očakávajú sa dve rôzne úrovne hodnotovej ponuky:
- Prvá úroveň: vytvárať nové umelé produkty aj pomocou bioprocesov. Hodnotová ponuka je dôležitá, pretože bude možné vyrábať produkty, ktoré nebolo možné vyrobiť pred biointeligentnou transformáciou.
- Druhá úroveň: dva typy produktov – tie, ktoré interagujú s biočasťou, ale nemajú nič bio (liek), a tie, ktoré sú tiež bio, a teda interagujú s biočasťou iným spôsobom ako predtým (vakcína).
Potenciál hodnotovej ponuky je obrovský, pretože môže produkovať produkty aj služby, ktoré by mohli zmeniť svet. Očakáva sa, že v strednodobom horizonte vznikne ponuka použiteľnej hodnoty. Ponuky budú spojené s novými produktmi, ktoré využívajú biologickú zložku, alebo s novými produktmi, ktoré by nebolo možné vyrobiť bez biointeligentnej výroby.
Výnosový model je rámec na vytváranie finančných príjmov. Identifikuje, ktorý zdroj príjmov sa má uprednostniť, akú hodnotu ponúknuť, ako hodnotu oceniť a kto ju platí [6]. Je kľúčovou súčasťou obchodného modelu spoločnosti. Primárne identifikuje, aký produkt alebo služba sa vytvorí na generovanie výnosov a ako sa bude produkt alebo služba predávať. Bez jasného a dobre definovaného modelu príjmov, plánu, ako generovať príjmy, budú nové podniky pravdepodobne bojovať s nákladmi, ktoré nebudú schopné uniesť. Vďaka príjmovému modelu sa podnik môže zamerať na cieľového zákazníka, financovať plány rozvoja produktu alebo služby, vytvoriť marketingové plány a úverovú stratégiu a získať kapitál.
Pravdepodobne bude možné vychádzať z klasických modelov pre biointeligentnú výrobu, pretože, ako už bolo uvedené vyššie, sú založené na finančných aspektoch. Nedostatok vhodných modelov príjmov môže zastaviť prechod na biointeligentnú výrobu. Najmä v prvej fáze sa očakáva, že samotný trh nebude schopný podporiť vývoj. Preto je potrebná cielená podpora verejnosti. To môže zahŕňať podporu výskumu na rôznych úrovniach TRL, ako aj podporu vytvárania spojení medzi aktérmi, ktorí nie sú zvyknutí spolupracovať, a pilotných zariadení na preukázanie životaschopnosti nových prístupov. V tejto fáze bude investícia príliš riskantná aj pre rizikový kapitál. Preto je potrebný silný a cielený verejný zásah.
Rýchlosť verejnej intervencie v tejto oblasti je mimoriadne dôležitá, pretože aktéri s rýchlou reakciou môžu ľahko získať dominantné postavenie na trhu v súvislosti s kumulovaným vyrobeným objemom. To sa v neskoršej fáze veľmi ťažko mení. Ak chce byť teda Európa v čele biointeligentnej výroby, európske a národné financujúce orgány by mali konať rýchlo a rázne.
V ďalšej časti seriálu sa pozrieme na to, prečo bude v rámci biointeligentnej výroby nevyhnutné významne investovať do vzdelávania a školení.
Literatúra
[1] Byrne, G. – Dimitrov, D. – Monostori, L. – Teti, R. – Houten, F. van – Wertheim, R.: Biologicalisation: Biological transformation in manufacturing. In: CIRP Journal of Manufacturing Science and Technology, 2018, 21, s. 1 – 32. Dostupné na: https://doi.org/10.1016/j.cirpj.2018.03.003.
[2] Miehe, R. – Bauernhansl, T. – Schwarz, O. – Traube, A. – Lorenzoni, A. – Waltersmann, L. – Full, J. – Horbelt, J. – Sauer, A.: The biological transformation of the manufacturing industry – envisioning biointelligent value adding. In: Procedia CIRP, 2018, vol. 72, p. 739 – 743. ISSN 2212-8271. Dostupné na: https://doi.org/10.1016/j.procir.2018.04.085.
[3] Sanchez, C. – Arribart, H – Giraud, G. M. M.: Biomimetism and bioinspiration as tools for the design of innovative materials and systems. In: Nature Materials, 2005, 4 (4), p. 277 – 288. DOI: 10.1038/nmat1339. PMID 15875305.
[4] Whitesides, G. M.: Bioinspiration: something for everyone. In: Interface Focus, 2015, 5 (4). DOI: 10.1098/rsfs.2015.0031.
[5] Jovane, F. – Carlesi, L.: The Elementary Machine: an ‘Atomic’ Model to Analyse and Devise Production Systems. CIRP annals, 1989, 38.1: 179 – 182.
[6] Wagner, E., 5 Business Model Components Every Entrepreneur Needs [online]. Publikované 23. 5. 2013.
Zdroj: Biointelligent Manufacturing, Definitions, International Status, Potentials for Europe and Recommendations. Prehľadová správa. ManuFUTURE sub-platform Biointelligent Manufacturing (BIM). [online].
Pokračovanie v ďalšom čísle.
-tog-