Od stratégie k obchodným modelom

Obchodný model opisuje logiku, podľa ktorej organizácia vytvára, distribuuje a zbiera hodnotu. Inými slovami je to súbor organizačných a strategických riešení, prostredníctvom ktorých podnik získava konkurenčnú výhodu.

Obchodný model vo všeobecnosti:

  • poskytuje usmernenia, pomocou ktorých spoločnosť premieňa inovácie na získavanie hodnoty (napríklad zisk pre výrobné organizácie alebo komunitné ciele pre verejnú správu či mimovládne organizácie) bez kompromisov v adekvátnej stratégii schopnej priniesť výhody oproti konkurencii (teda objaviť smer, ktorý budú pravdepodobne nasledovať iní);
  • definuje organizáciu, ktorá umožňuje zdieľanie vedomostí v rámci spoločnosti a zlepšuje jej ľudské zdroje vytváraním ideálnych podmienok na podporu inovácií;
  • identifikuje vzťahy interakcie a spolupráce s dodávateľmi a zákazníkmi (trh), ktoré zlepšujú ich výber (model a/alebo podnikanie);
  • vytvára metodiky a nástroje na kritickú a nepretržitú analýzu výsledkov získaných obchodným modelom a ich porovnávaním s konkurenciou.

Štruktúra obchodných modelov je znázornená na obr. 13, kde je zrejmé, že na zlepšenie nového podnikania a zvýšenie konkurencie medzi podnikmi a vo všeobecnosti medzi podnikovými trhmi musia koexistovať rôzne aspekty.

Do obchodných modelov výrazne zasahuje koexistencia biomateriálov/produktov s nebio, umelým svetom. To bude potrebné zohľadniť pri väčšine existujúcich modelov, pretože bude potrebné vytvoriť novú koncepciu cyklov a výrobných procesov na zachovanie charakteristík biologického materiálu/produktu. Jeden z najvýznamnejších bodov sa týka riadenia biologických komponentov, pretože treba zvážiť:

  • trvanlivosť živého materiálu,
  • bezpečnosť ľudí a životného prostredia,
  • bezpečnosť zariadenia,
  • postproces s organickým materiálom, ktorý zvyčajne nie je živý.

Dodávateľský reťazec je proces, ktorý umožňuje vytvoriť produkt alebo službu a uviesť ich na trh. Ide teda o komplexný proces, na ktorom sa zúčastňujú viacerí profesionáli aktivizujúci početné procesy ekosystémového podniku: od dodávky surovín cez transformačné procesy až po distribučnú logistiku, ktorá zabezpečuje dodanie tovaru alebo služieb k zákazníkovi.

Články dodávateľského reťazca sú jednotlivé kroky, ktoré tvoria dodávateľský reťazec. Možno identifikovať štyri hlavné fázy:

  • premena,
  • skladovanie,
  • obrana,
  • logistika.

Dodávateľský reťazec: Transformácia v biointeligentnej výrobe

Jednou z hlavných otázok je: Čím sa biointeligentná výroba líši od klasickej výroby? Prostredníctvom analýzy fázy transformácie založenej na logickej postupnosti uvedenej na obr. 14 sa pokúsime odpovedať na túto otázku prostredníctvom identifikácie niektorých možných výrobných konfigurácií, ktoré budú charakterizovať výrobné procesy a systémy blízkej budúcnosť.

1. Systém na výrobu biointeligentných produktov

Biointeligentné produkty sú vyrábané biointeligentnými systémami. Kombináciou biologických a nebiologických zložiek vzniká biointeligentný produkt. Biointeligentná výroba potrebuje manipulovať s biologickými aj nebiologickými materiálmi a kombinovať ich, aby tieto produkty vytvorila.

PRÍKLAD 1 (obr. 14): Na výrobu biosnímača je potrebný určitý počet buniek. Tieto bunky musia byť v správnom množstve a stave (napr. živé). Preto treba vo výrobnom systéme súčasne s operáciami a riadením umelých častí manipulovať s biologickým materiálom (amplifikácia bunkovej DNA, duplikácia buniek) a vykonávať riadenie kvality (počítanie buniek, overovanie ich vlastností a pod.). To znamená značnú zložitosť. V systéme biointeligentnej výroby môžu byť prítomné rôzne typy transformácie biointeligentnej výroby. V nasledujúcom texte sú definované archetypy týchto transformácií.

V ďalšej časti seriálu dokončíme predstavenie niektorých ďalších obchodných modelov, prediskutujeme tému obranného stroja a pozrieme sa na to, ako možno v koncepte biologickej výroby tvoriť hodnotu a zisk.

Literatúra

[1] Byrne, G. – Dimitrov, D. – Monostori, L. – Teti, R. – Houten, F. van – Wertheim, R.: Biologicalisation: Biological transformation in manufacturing. In: CIRP Journal of Manufacturing Science and Technology, 2018, 21, s. 1 – 32. Dostupné na: https://doi.org/10.1016/j.cirpj.2018.03.003.

[2] Miehe, R. – Bauernhansl, T. – Schwarz, O. – Traube, A. – Lorenzoni, A. – Waltersmann, L. – Full, J. – Horbelt, J. – Sauer, A.: The biological transformation of the manufacturing industry – envisioning biointelligent value adding. In: Procedia CIRP, 2018, Vol. 72, p. 739 – 743. ISSN 2212-8271. Dostupné na: https://doi.org/10.1016/j.procir.2018.04.085.

[3] Sanchez, C. – Arribart, H – Giraud, G. M. M. (2005). Biomimetism and bioinspiration as tools for the design of innovative materials and systems. In: Nature Materials, 2005, 4 (4), p. 277 – 288. DOI: 10.1038/nmat1339. PMID 15875305.

[4] Whitesides, G. M.: Bioinspiration: something for everyone. In: Interface Focus, 2015, 5 (4). DOI: 10.1098/rsfs.2015.0031.

Zdroj: Biointelligent Manufacturing, Definitions, International Status, Poten-tials for Europe and Recommendations. Prehľadová správa. ManuFUTURE sub-platform Biointelligent Manufacturing (BIM). [online]. 

Pokračovanie v ďalšom čísle.

-tog-