Prehľad integrácie UI do rôznych odvetví na Slovensku

Minulý rok bol pre oblasť umelej inteligencie (UI) prelomový, čo môže mať významný dosah na firmy na Slovensku zamerané na digitálnu transformáciu, modernizáciu, automatizáciu a robotizáciu. Tieto zmeny prinášajú nielen vyššiu hodnotu produktov a služieb, ale aj úspory z efektívnejších výrobných procesov.

V tomto článku sa pozrieme na konkrétne sektory, kde UI na Slovensku naberá na význame: financie, zdravotníctvo a automobilový priemysel. Tiež zhodnotíme stratégie efektívnej implementácie UI a výzvy, ktoré predstavujú pre slovenské firmy. Rýchlosť nasadzovania UI bude závisieť od mnohých faktorov, no jedno je isté – UI sa stáva neodmysliteľnou súčasťou podnikového prostredia na Slovensku.

Nástup UI na Slovensku

UI sa na Slovensku etablovala prostredníctvom open source softvérových produktov ako AutoML, TensorFlow či Python a tiež prostredníctvom firemných aplikácií ako SAP, IBM Watson a Oracle. Predtým sa UI využívala a vyvíjala hlavne vo veľkých korporáciách, bankách a IT firmách. Rok 2023 však priniesol vzostup generatívnej UI, ktorej jazykové modely ukryté pod obchodnými značkami ako ChatGPT, Bard, Cohere, Anthropic, Llama a pod. sa začali využívať v slovenských podnikoch.

Modely generatívnej UI sú schopné efektívne komunikovať vo viacerých jazykoch, vďaka čomu sa stali užitočnými v zákazníckych centrách a pri integrácii inteligentnejších chatbotov na firemných weboch. Rozšírenie funkcií a multimodalita týchto produktov (schopnosť spracovať v jednom UI produkte súčasne text, obraz, zvuk a pod.) jej umožnili preraziť aj do interných oddelení, ako sú IT, marketing a výskum a vývoj, čím sa stala neoddeliteľnou súčasťou bankovníctva, dizajnu, vývoja softvéru alebo v grafických a dizajnových štúdiách.

Kombinácia tradičnej UI (Good old fashioned AI) a generatívnej UI vytvorila synergický efekt, ktorý umožnil rýchlejšiu a efektívnejšiu integráciu rozdielnych generácií UI a ich adaptáciu na nové prostredie. Napriek tomu sa ukázalo, že celoplošná integrácia UI do firemných procesov je zdĺhavý a náročný proces, ktorý sa často začína prototypovaním a pilotnými projektmi, kým dosiahne plnú implementáciu. V tejto oblasti UI nezaznamenala významný posun. Rastúca potreba UI viedla k nárastu ponuky od konzultačných a vývojových firiem, ako aj k rozšíreniu portfólia modelov UI, ich rozšíreniu od partnerov a vzdelávacích programov.

Prienik UI vo svete

V oblasti umelej inteligencie Slovensko sleduje svetové tendencie. Prieskum [1], [2] ukazuje, že napríklad v Nemecku implementuje UI každá ôsma spoločnosť, pričom mnohé z nich hlásia nedostatok informácií a znalostí, obavy o kompatibilitu s existujúcimi systémami a právne otázky. Slovensko čelí podobným výzvam. Líši sa to však v závislosti od priemyselného odvetvia, typu obchodnej činnosti či ponúkaných služieb. Výrazným faktorom je technologická vyspelosť a vízia firmy.

Podľa prieskumov [3] až 49 % pracovníkov používa generatívnu UI a jej rôzne zásuvné moduly (plugins) alebo rozšírenia (extensions) ako Shadow AI, t. j. mimo oficiálnych postupov a často bez vedomia IT oddelenia, svojich nadriadených a kolegov.

Generatívna UI a jej uplatnenie

Vďaka multimodalite generatívnej UI môže byť proces integrácie s existujúcim firemným prostredím rýchlejší a pohodlnejší. Avšak komplexnejšia integrácia UI využíva generatívnu UI iba doplnkovo. Organizácie preferujú špecializované, t. j. užšie zamerané UI aplikácie na úlohy ako rozpoznávanie textu, spracovanie faktúr, rozpoznávanie tvárí a pod. V týchto oblastiach je klasické strojové učenie časovo a finančne efektívnejšie.

V súčasnosti zohráva UI významnú úlohu v transformácii rôznych odvetví. Preniká do každodenného života a prináša nové možnosti aj výzvy. V nasledujúcich odsekoch sa zameriame na to, ako sa tieto oblasti pod vplyvom UI transformujú.

UI vo finančníctve

Automatizované obchodovanie na burze je doménou UI aplikácií už dlhý čas a neustále sa vylepšuje. V bankovom sektore UI asistuje pri auditoch a detekcii podozrivých transakcií. Inovatívne finančné modely, ako je BloombergGPT, prispievajú k lepšiemu porozumeniu ekonomických trendov a prevencii finančných i poisťovacích podvodov. Urýchľujú aj schvaľovací proces poskytovania pôžičiek klientom.

Niekoľko slovenských bánk umožnilo svojim zamestnancom oficiálne využívať ChatGPT, vďaka čomu môžu venovať viac času kreatívnym úlohám, zlepšovaniu procesov a poradenstvu. Takmer každá banka však používa UI vo svojich finančných modeloch už dlhodobo.

UI v zdravotníctve

UI nástroje v zdravotníctve využívajú pokročilú diagnostiku na predvídanie ochorení pacientov – často rozpoznajú nástup choroby o niekoľko rokov skôr než iné postupy. Sofistikované diagnostické zdravotnícke zariadenia ako CT, MRI a pod. používajú UI už dávno, ale na konci má rozhodujúce slovo človek.

UI slávi úspechy vo výskume liečiv, liečebných postupov proti rakovine, Alzheimerovej choroby a pod. Generatívna UI sa v zdravotníctve nasadzuje opatrne, skôr ako inteligentný asistent, ktorý vysvetľuje pacientom diagnostiku a terapiu určenú lekárom, konvertuje hlasové povely lekárov na text (lekárska správa, vypisovanie receptov) a odľahčuje lekárov a zdravotnícky personál od administratívnej záťaže. Niektorí lekári v USA a EÚ experimentálne používajú generatívnu UI aj ako inteligentný prehľadávač lekárskych informácií a pri stanovení diagnózy, často s ňou konzultujú svoje závery aj pri určovaní terapie.

UI v automobilovom priemysle a doprave

Do dizajnovania nových modelov známych značiek áut takisto výrazne zasiahli modely generatívnej UI. Generatívna UI sa začala používať ako doplnok ďalších systémov UI v autonómnych autách a v autopilotovi, infotainmente a ovládaní klasických áut.

Donedávna sa predpokladalo, že UI ovládne dopravu v mestách. V USA sa však v tomto ohľade od masového nasadenia autonómnych áut momentálne skôr ustupuje. Na základe rozpačitých výsledkov z tvorby trafikonov autobusových liniek na Slovensku (napríklad v Považskej Bystrici) sa zdá, že v tejto oblasti nebude ani Slovensko lídrom v nasadzovaní UI. UI zatiaľ nesplnila náročné očakávania.

Stratégie efektívnej implementácie umelej inteligencie

Veľkí softvéroví a cloudoví hráči ako Microsoft, AWS a Google integrujú svoje UI modely do existujúceho portfólia. Microsoft napríklad využíva UI v rámci aplikácií Microsoft 365, webového prehliadača Edge a operačného systému Windows. Firmy ponúkajúce komplexný podnikový softvér (SAP, Oracle, IBM, Salesforce, ServiceNow) sa takisto snažia pomôcť v nasadení generatívnej UI do podnikových procesov. Ich aplikácie podporujú integráciu ich vlastných alebo aj iných UI modelov s ich existujúcimi produktmi, ako aj integráciu so široko používanými kancelárskymi produktmi. Vo všeobecnosti spomenuté firmy ponúkajú nástroje na pohodlný vývoj a integráciu UI so svojimi produktmi.

Integrovaním výhradne webových alebo cloudových UI produktov sa UI implementuje relatívne ľahko. Pri integrácii s koncovými zariadeniami, inými nie UI produktmi alebo strojmi, sa zdôvodnenie investícií a úspešné implementácie UI hľadajú ťažšie. Automatizácia v slovenských továrňach je značne pokročilá a vyžaduje zohľadniť už realizované investície do automatizácie a robotizácie, ktoré by sa museli odpísať. Napríklad v automobilovom priemysle je adopcia UI najnižšia zo všetkých priemyselných odvetví.

Na rozdiel od toho náklady vložené do riešení pre zákaznícku podporu založené na generatívnej UI sa vrátia najrýchlejšie – až v 30 % prípadoch do roka, čo prináša množstvo ďalších výhod. Takéto investície v súčasnosti spôsobuje výrazný posun v IT sektore v Indii, na Filipínach aj v Číne – juniorské pozície v call centrách obsadzuje UI. To však môže naraziť na isté limity alebo nepredvídateľné prekážky.

Najskôr sa riešia tie oblasti, kde možno dosiahnuť rýchle a efektívne výsledky, označované ako ľahko dosiahnuteľné ciele (low hanging fruit), potom príde na rad náročnejšia práca. Napriek tomu, že sme svedkami obrovského skoku vo výkonnosti UI, neznamená to, že sa všetko v oblasti jej implementácie zmení hneď a ľahko.

Záver

Rýchlosť nasadzovania UI na Slovensku bude závisieť od mnohých faktorov. Marketing okolo UI sľubuje prelom v horizonte najbližších rokov, ale mnohé slovenské firmy sa radšej držia v pozícii čakateľov, ktorí sa chcú poučiť z chýb iných, aby sa vyhli potenciálnym problémom. Zdá sa, že nám na poli UI chýba dostatočne veľká a zrelá startupová a inovačná kultúra.

Investície do UI a jej integrácie sú nevyhnutné pre zachovanie konkurencieschopnosti a podporu inovácií. Manažéri a vedúci pracovníci musia pochopiť jej potenciál aj výzvy s ňou spojené, aby mohli podporovať jej ďalší rozvoj a efektívne využitie na Slovensku. UI už nie je iba predmetom experimentovania, ale stáva sa zásadným prvkom, ktorý môže priniesť vyššie trhové podiely, úspory, zvýšenú efektivitu a môže zlepšiť atraktivitu firmy, či už z hľadiska produktov a služieb, alebo pracovných príležitostí.

V nasledujúcej časti seriálu sa budeme venovať ďalším aspektom UI. Zamyslime sa nad tým, ako UI prispieva k monitoringu, vyhodnocovaniu, manažmentu kvality a prediktívnej analytike. Zároveň sa pozrieme na to, ako môže UI pomôcť v celkovej optimalizácii procesov v rôznych odvetviach.

Zdroje [1] [2] [3

Marián Možucha
marian.mozucha@dxc.com

Peter Hanzlík
peter.hanzlik@dxc.com

DXC Technology