Automobilový priemysel je plný zaujímavých technických problémov. Výrobné procesy automobilu sú principiálne rovnaké už roky. Od čias Henryho Forda sa efektivita výrobnej linky zlepšila, automatizáciou sa zredukovala manuálna práca, ale hlavné procesné kroky ostali nezmenené. Lisované diely sa spájajú zváraním a nitovaním, na karosériu vozidla sa nanesie niekoľko druhov povrchových úprav od kataforézy až po lak a následne sa automobil súhrnom montážnych operácií poskladá.
Počul som príbeh z mítingu oddelenia inžinieringu s majiteľom spoločnosti, ktorá vyrába elektromobily. Po odprezentovaní výrobného procesu elektromobilu prišli otázky. Prečo sa karoséria nerobí iba z dvoch častí, ktoré sa potom znitujú? Prečo pri lakovaní vozidla používate tak veľa povrchových úprav? Prečo dávame na vozidlo dvere, potom ich dávame pred montážou dole a potom ich zase znovu nasadzujete? Toto, samozrejme, všetkých zúčastnených odborníkov zodvihlo zo stoličiek, keďže každý diel vozidla má svoj účel a výroba má svoju zákonitú postupnosť. Či bol tento príbeh pravdivý, ťažko posúdiť, ale tento výrobca elektromobilov minulý rok predstavil svoju víziu výroby.
Za pomoci extrémne výkonných lisov /Giga casting/ zníži počet jednotlivých dielov karosérie o stovky kusov. Po vylisovaní sa hlavné diely karosérie nalakujú a zmontujú paralelne. Túto výrobnú stratégiu nazvali Unboxed proces. Zredukuje sa spájanie jednotlivých častí, zníži spotreba materiálu, zredukujú výrobné zariadenia a rozloha výrobných priestorov. Celkový výstup výrobného závodu sa tak môže zefektívniť až o tretinu.
Možno aj takto vznikajú nápady. Schopný tím odborníkov dostane príkazom (takmer) nesplniteľnú úlohu. ˘