Najprv malá odbočka k našim západným susedom. V jeden aprílový víkend som pozeral diskusiu na českej verejnoprávnej televízii, kde zástupcovia z rôznych politických strán diskutovali o zelenej dohode, novej smernici Euro 7 či budúcnosti automobilového priemyslu. Väčšina sa prikláňala k názoru, že tento koncept nastavila EÚ tak, že nie je ani splniteľný, ani trvalo udržateľný, ak sa nechceme ako Európa prepadnúť na chvost konkurencieschopnosti a prežitia automobilového priemyslu. Podľa odborníkov rok 2024 síce môže znamenať stabilizáciu či mierny nárast v rámci výroby automobilov v US, Európe či Číne, ale zďaleka to nemusí byť rok pohody.
Autá budúcnosti by mali byť podľa viacerých štúdií elektrické, autonómne, zdieľané, prepojené a každoročne inovované, pričom všetko bude orientované na spotrebiteľa. Najväčšiu zmenu automobilového priemyslu podnieti technicky zdatná mladá generácia, pričom najvýraznejšie sa tento trend prejaví v Číne, ktorá je už teraz svetovým lídrom v oblasti vývoja a výroby elektrických áut. Navyše, v krátkom čase budeme svedkami toho, že predaj áut sa presunie do online priestoru, čo môže výraznejšie prispieť k jeho nárastu.
Zmeny sa budú týkať aj samotných výrobných prevádzok výrobcov automobilov. V nasledujúcich piatich rokoch sa pokrytie technológiou 5G v týchto priestoroch zvýši o tretinu. Už teraz sa hovorí o prepojených autách. A čo budú využívať? Samozrejme 5G! Prepojené budú s našimi domami, energetikou, pracoviskom, navzájom medzi sebou. Všimli ste si, ktorú tému som nespomenul? Jasné, generatívnu umelú inteligenciu. Jej využitie od fáz návrhu automobilu cez asistenčné služby pre vodiča až po vytvorenie digitálneho kokpitu bude z roka na rok narastať. To nie sú zmeny, to sú radikálne zmeny. Veľa inšpirácií a pohodu pri čítaní májového vydania, priatelia.