Avšak skutočne prvý, komerčne využiteľný priemyselný robot vytvoril americký vynálezca George Charles Devol v roku 1954. Jeho nápad zaujal biznismena Josepha Engelbergera, ktorý pochopil, ako by sa dalo toto programovateľné zariadenie využiť vo výrobnom procese. V roku 1959 spolu vytvorili prototyp prvého priemyselného robota na svete Unimate1 a Engelbergerovi sa o jeho výhodách podarilo presvedčiť najvýznamnejších výrobcov automobilov.
Takto zaujal aj vedenie spoločnosti General Motors, ktorá Unimate nasadila vo svojej novej prevádzke v New Jersey a neskôr zakúpila ďalšie zváracie roboty Unimate do závodu v Ohio. Rýchlosť svojej výroby zvýšila na dovtedy nevídanú úroveň 110 áut za hodinu, čo bolo dvakrát viac ako ktorákoľvek iná automobilka na svete. Dnes sa už tieto čísla pohybujú niekde inde, a to najmä vďaka špičkovým robotickým technológiám. K tým priemyselným sa pridali aj silovo poddajné, tzv. kolaboratívne roboty.
Automobilový priemysel a jeho dodávatelia v súčasnosti zápasia s rôznymi výzvami – od nedostatku čipov a problémov s dodávateľskými reťazcami cez klesajúci záujem zo strany spotrebiteľov o nákup nových áut až po diskutabilné a pre výrobcov v EÚ veľmi prísne legislatívne návrhy v podobe EURO 7 či stále málo jasnú víziu v oblasti elektromobility. Na Slovensku máme odborníkov v oblasti robotiky, ako aj špičkových výrobcov automobilov a ich dodávateľov a májové vydanie je plné inšpirácií z obidvoch týchto oblastí.