Zasahuje stále viac zákazníkov a viac alebo menej úspešne im uľahčuje život. Pribúdajú noví hráči, ktorí si chcú uchmatnúť svoj podiel na trhu a prinášajú inovatívne pohľady na konvenčné riešenia. Nájsť rovnováhu medzi skutočnými zlepšeniami a utópiou nie je najľahšia úloha. Navariť kávu na svojom domácom kávovare aj z práce môže byť fajn, ak sme doň nezabudli prichystať prázdne šálky. Sklenený dotykový vypínač vyzerá výborne, až dokým ho nechcete stlačiť lakťom nesúc plné tašky z nákupu. Práve v tejto situácií sa môže výborne hodiť vykrikovanie presne definovaných hlasových povelov ako „zapáľ!“, „zapáľ svetlo!“, „zapni svetlo!“ či ako to vlastne bolo? Deti pred týmto počinom upozornite, nech sú ticho, Vy predsa teraz ovládate dom.
Pre zákazníka je čoraz ťažšie sa na tomto poli orientovať a vybrať to najvhodnejšie. Úspory, komfort, bezpečnosť, hardvér, aplikácie, dizajn, značka, cloud, spoľahlivosť, tradícia, referencie. To počúva zo všetkých strán. Síce vôbec nevie čo chce, a mnohokrát ani prečo to chce, aj tak sa potenciálni dodávatelia predbiehajú v predkladaní ponúk. Jeden deň dostane ponuku na set desiatich „múdrych“ bluetooth žiaroviek za tri stovky z doby Internet of Things, druhý deň na priemyselný radiaci systém so SCADA vizualizáciou ako do továrne, za dvestonásobnú cenu. Vychádzajúc z veľmi podobne štylizovaných fotiek interiérov v nič nehovoriacich katalógoch a predstavy, že to všetko aj tak funguje nejako veľmi podobne, sa stáva hlavným kritériom cena. Na konci takéhoto príbehu môže byť rozčarovanie. Chcete zmeniť čas dobehu ventilátora v kúpeľni? Funkciu tlačidla? Alebo pomenovanie svetla v aplikácií? „Nie je problém, pošleme Vám technika.Tak o tri týždne, pane. Bude to sto eur prosím.“ A toto je ešte relatívne dobrá odpoveď, lebo znamená, že sa to dá!
Univerzálny recept ako z toho von nepoznám. Pre mňa jednou z možností je zaobstarať si systém, ktorý má užívateľ plne pod kontrolou. Nejde len o ovládanie, ale najmä jeho konfiguráciu a úpravy základných aj pokročilých nastavení. Ak totiž nepotrebujete servisného technika na zmenu zvonenia svojho mobilu, nie je dôvod ho volať na zmenu funkcie vypínača pri nočnom stolíku. Vylaďovanie a neustále zmeny reflektujúce aktuálne okolnosti sú totiž súčasťou prevádzky akéhokoľvek systému.
To, či budú jalovým nákladom alebo radosťou z objavovania, si každý môže vybrať sám.